חשיבותה של פעילות גופנית בתחום היצירתיות

במשך שנים נטען שעל מנת להתגבר על מחסום הכתיבה ולהזרים את היצירתיות על סופרים לצאת להליכה או לבצע אימון כושר. חוקרים הראו שפעילות גופנית סדירה משפרת את היצירתיות. מחקר שבוצע באוניברסיטת סטנפורד ב-2014 מצא שהחשיבה היצירתית עולה בזמן שהאדם הולך וזמן קצר לאחר מכן. המחקר מצא שלא משנה אם ההליכה מתבצעת בפנים או בחוץ מבחינת העלייה בהשראה היצירתית. הפעולה של הליכה כשלעצמה עזרה לעלות את רמות היצירתיות באופן מתמיד ומובהק לעומת ישיבה.

לאון קסלר

תמיד מדברים על היתרונות הרבים של הפעילות הגופנית: משפרת את מצב הרוח, מגנה עלינו מפני מחלות לב וכלי דם, שבץ, לחץ דם גבוה, אוסטיאופורוזיס, כאבי גב, השמנה ומונעת חלק מהסיבוכים של הסכרת. בנוסף, ראוי לציין את היתרונות האסתטיים שפעילות גופנית עוזרת לנו להשיג. אם הייתי צריך לנחש, גם לפני שחוקרים הוכיחו זאת, הייתי אומר שפעילות גופנית מגבירה את היצירתיות שלנו. אז הנה עוד השפעה שאנשים אשר מבצעים פעילות גופנית על בסיס יומיומי יכולים לרשום לזכותם, הם יכולים להיות יותר יצירתיים.

 

במשך שנים נטען שעל מנת להתגבר על מחסום הכתיבה ולהזרים את היצירתיות על סופרים לצאת להליכה או לבצע אימון כושר. הנה משהו שיכול אולי להפתיע אתכם: סטיב ג'ובס, היוצר המנוח של אפל, היה ידוע בפגישות עבודה תוך כדי הליכה. היוצר והמנכ"ל של פייסבוק, מארק צוקרברג, ידוע גם הוא כמי שמבצע פגישות עבודה ועסקים תוך כדי תנועה. בנישות אחרות לחלוטין סופרים, זמרים וכותבים כגון: סורן קירגארד, הנרי ג'יימס ותומס מאן השתמשו בתנועת הגוף על מנת להתגבר על מחסומים מנטאליים. הפילוסוף הנודע הנרי דויד ת'ורו טען שהמחשבות שלו מתחילות לעלות ברגע שהוא מתחיל לזוז עם הגוף. בנוסף, אחד מהמוזיקאים הגדולים ביותר, בטהובן, היה מתחיל כל יום באותה השגרה: הליכת בוקר עם פנקס קטן בכיס שבו הוא היה משרבט את כל הרעיונות המוזיקליים שעלו לראשו. לאחר ההליכה, בטהובן היה חוזר לביתו ומתחיל לעבוד. יכול להיות מאוד שבלי לשים לב אפילו אתם מבצעים הליכה הלוך חזור בזמן שאתם מנסים לחשוב ולהעלות רעיונות.

 

חוקרים הראו שפעילות גופנית סדירה משפרת את היצירתיות. מחקר שבוצע באוניברסיטת סטנפורד ב-2014 מצא שהחשיבה היצירתית עולה בזמן שהאדם הולך וזמן קצר לאחר מכן. המחקר מצא שלא משנה אם ההליכה מתבצעת בפנים או בחוץ מבחינת העלייה בהשראה היצירתית. הפעולה של הליכה כשלעצמה עזרה לעלות את רמות היצירתיות באופן מתמיד ומובהק לעומת ישיבה.

הכיצד?

פעילות גופנית מכניסה אותנו למצב שבו החשיבה שלנו משתלבת עם החוויה הגופנית, וכך תת המודע שלנו עוזר בהעלאת המחשבות השונות. כאשר אתם לוקחים הפסקה מהעבודה ויוצאים להליכה, ריצה או רכיבה על אופניים המוח משתחרר מהמצב הכלוא שבו אתם נמצאים כל היום, כך שכאשר אתם חוזרים לעבודה אתם הרבה יותר טובים ביצירת רעיונות חדשים שבמבט ראשון לא נראו לכם ברורים או קשורים.

 

פעילות גופנית יכולה פשוט לשנות את המוח שלכם ולגרום לזרימה של יצירתיות. כאשר אתם מתאמנים הגוף מפריש קורטיזול, זהו הורמון הגורם לעלייה באדרנלין בשעת מצוקה או סטרס. בנוסף, אחת ההשפעות שלו היא כיבוי המוח מפני פתרון של בעיות ויצירתיות. בינתיים, משתחררים אנדרופינים שגורמים לנו לתחושה של סיפוק. פעילות גופנית מעלה את רמות החמצן בדם, מה שמעלה אנרגיה מנטאלית. בנוסף, ידוע שפעילות גופנית משפיעה על הסינפסות העצביות וכאשר ביצעו את המחקרים על מה שקורה במוח בזמן הליכה ראו את הפעילות האינטנסיבית של המוח ביחס למצב של ישיבה.

 

אנשים רבים חושבים שהשיפור ביצירתיות לאחר הפעילות הגופנית נובע מהחלפת המיקום שלהם

ביחס לכל היום, אבל הסיבה העיקרית היא הפעילות הגופנית עצמה. כמעט כל מימדי הקוגניציה משתפרים כתוצאה מ-30 דקות של פעילות אירובית, כולל היצירתיות. סוג הפעילות הגופנית לא משנה והאפקט ימשיך לפחות שעתיים לאחר סיום האימון. אולם, רק בתנאי אחד, האפקט הזה יתרחש אצלכם רק אם אתם נמצאים בכושר גופני טוב. עבור אנשים המתאמנים לעתים רחוקות, השפעת העייפות כתוצאה מהאימון עלולה להפריע לתוצאות החיוביות של הטווח הקרוב לבוא לידי ביטוי. כך, שאימון גופני סדיר עשוי להאיץ את הקוגניציה ולקדם את היצירתיות תוך כדי יתרונות בריאותיים נוספים.

 

אנשים המתאמנים על בסיס קבוע טובים יותר בחשיבה יצירתית. מחקרים הוכיחו שפעילות גופנית נותנת את האפשרות לריחוף מחשבתי, ובעזרת ריחוף זה אנחנו עוזרים לעצמינו בחשיבה יצירתית ובפתרון בעיות. בנוסף, פעילות גופנית מאמנת את המוח שלכם להיות יותר גמיש מחשבתית במציאת פתרונות יצירתיים.

 

כאשר אתם מתחילים להיכנס לכושר הכל קשה ואתם לא יכולים לצפות להיות מרוכזים או יצירתיים יותר, מכיוון שרב הזמן אתם פשוט תהיו עייפים מדי מהפעילות הגופנית. בהמשך, כאשר יעבור זמן מה ואתם תמשיכו להתמיד אתם תגלו שהריכוז שלכם משתפר, אתם תוכלו להישאר רגועים יותר במצבי סטרס שונים, יהיה לכם קל יותר להירדם ואיכות השינה תהיה גבוהה יותר.

 

איזו פעילות גופנית אני ממליץ לבצע על מנת להשפיע בצורה חיובית על היצירתיות?

לפניכם כאן:

  1. בחרו פעילות גופנית באינטנסיביות נמוכה שתאפשר למחשבות שלכם לנדוד. לדוגמא: הליכה, שחייה או ריצה (במידה ואתם כבר בכושר). פעילות גופנית של משחקי כדור בקבוצה או טניס נגיד יכולה להוות בעיה מכיוון שאתם זקוקים לריכוז רב כדי להצליח בפעילות זו.
  2. כדאי להתאמן 30 דקות לפחות בכל פעם, אבל, אם אתם רק בהתחלה גם 10-15 דקות אימון פעמיים או שלוש ביום זה מספיק. לפי המרכז הבינלאומי למניעת מחלות קל להגיע למינימום של 30 דקות פעילות גופנית הליכה ביום. רק שימו לב, כאשר מפצלים את הפעילות הגופנית שזה יהיה 10 דקות לפחות בכל פעם.
  3. בצעו את הפעילות הגופנית לבד, אלא אם אתם והשותפים שלכם מתכוננים לזרוק רעיונות ולחשוב על רעיונות ביחד.
  4. הביאו איתכם פנקס קטן או טלפון נייד (להקלטה או רישום) על מנת שתוכלו לרשום את כל הרעיונות שאתם חושבים עליהם בזמן הפעילות הגופנית.
  5. חיזרו לעבודה ישר אחרי שאתם חוזרים מהפעילות הגופנית, כל עוד היצירתיות עדיין זורמת בראש שלכם, אלא אם זה קיץ בישראל ואז כדאי להתקלח קודם :)

 

בתחילת שנה או לאחר חג מסוים אחד מתוך כל שלושה אנשים יתחיל להתאמן בצורה זו או אחרת. פעילות גופנית היא תמיד בראש הרשימה בחזרה לשגרה. הבעיה העיקרית היא התמדה בפעילות הגופנית לאורך זמן. חשוב מאוד לבחור בפעילות גופנית שמתאימה לכם וכך תוכלו להבטיח המשכיות והתמדה לאורך זמן. זאת ועוד, אתם כבר יודעים מה פעילות גופנית יכולה לעשות ליצירתיות שלכם.

המאמר המקורי נכתב באתר של NATIE על ידי :)